Переглянути всі підручники
<< < 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 > >>

 

пила, адже взаємне почуття головних героїв цієї п'єси Родріго й Хімени є цілком раціональним і, зрештою, пов'язане з їхнім розумінням свого обов'язку. Якщо вони відхиляться від того, що вважають обов'язком честі, їхнє почуття не витримає такого випробування. Аж ось виникає саме така ситуація.

Батько Хімени смертельно скривдив батька Родріго. Моральний обов'язок Родріго (звичайно, з точки зору XVII ст.) -викликати кривдника на дуель. Однак і Хімена свідома свого морального обов'язку, який полягає (звісно, теж з погляду XVII ст.) в об'єктивній оцінці даної ситуації та абстрагуванні від того, що кривдник - її власний батько. Задача , з точки зору Декартової логіки, дуже проста: розлюбить Хімена Родріго за умови, що він вб'є її батька, чи за умови, що він цього не зробить. І якщо ти правильно зрозумів умови задачі, то не забаришся з правильною відповіддю.

Однак дія п'єси тримає глядача у постійному напруженні. Не дотримуючись «єдності місця», Корнель веде ного то до помешкання Родріго, то до будинку Хімени, то до покоїв короля. Та н «єдність часу» у «Сіді» є суто умовною: у тих двадцяти чотирьох годинах, протягом яких відбувається дія п'єси, Корнель, за влучним виразом Пушкіна, «нагромадив подій на цілих чотири місяці».

У другому акті глядач бачить, як Родріго викликає на поєдинок батька Хімени, а потім спостерігає реакцію героїні на вбивство свого батька (сам поєдинок відбувається «за сценою»). Хімена приходить до короля і вимагає суворо покарати вбивцю. Однак тут же, у королівських покоях, присутній батько Родріго: він доводить, що за законами честі його син не міг вчинити інакше. Король вагається: він не взмозі взяти на себе всю відповідальність за нелегке рішення.

Цю справу легкою ніхто б не міг назвать.

На раді маємо її ми розв'язать.

(Переклад М. Рильського)

У третьому акті Хімена розповідає про суперечливі почуття до Родріго своїй виховательці Ельвірі. Під час її «сповіді» з'являється й сам Родріго. Він готовий заплатити кров'ю за свою провину. Хімена підтверджує, що домагатиметься справедливого присуду короля...

Четвертий акт починається з повернення Родріго після перемоги над маврами. Його вітає сам король, який уже забув, що на королівській раді має обговорювати питання про те, як покарати героя, і думає лише про те, чим його нагородити. Аж тут з'являється невблаганна Хімена. Вона наполягає, аби король справедливо покарав Родріго. Незважаючи на своє кохання

 

Переглянути всі підручники
<< < 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 > >>
Hosted by uCoz