Переглянути всі підручники
<< < 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 > >>

 

Гамлет не хоче жити, бо розчарувався у людях та любові. Відтак любові в його душі немає. Любов-сторге до батьків більше не має живого об'єкта - батько мертвий фізично, а мати на цьому етапі мертва для Гамлета духовно. Любов-ерос до Офелії також втратила будь-який сенс через вчинок матері, що викликав у нього стійку відразу до жінок, в яких він не знайшов бажаної сталості («Несталосте, твоє імення - жінка!»). А любові -філео Гамлету замало.

Так народжується новий мотив, що надалі втілюється в діалогах, котрі є сполучною ланкою між монологами Гамлета і зовнішнім сюжетом трагедії.

І ось центральний, третій акт трагедії, в центрі якого - «у серці серця» - знаменитий монолог «Бути чи не бути?». Основні мотиви цього монологу, - так би мовити, негативні - нам, власне, відомі ще з 66-го сонета.

Оце єдине спонукає зносить Усі нещастя довгого життя; Інакше - хто ж би стерпів глум часу. Ярмо гнобителів, пиху зухвальців. Зневажену любов, суди неправі. Нахабство влади, причіпки й знущання. Що гідний зазнає від недостойних, -Хто б це терпів, коли удар кинджала Усе кінчає?..

Усе те, що не варто терпіти на цьому світі, Гамлет, однак переживає так само, як і ліричний герой 66-го сонета. Змінилася лише єдина спонука - єдиний позитивний мотив. У сонеті це була любов-філео, любов-вірність другові, якого не можна «лишити в самотині», у «Гамлеті» це «...страх перед незнаним чимось // У тій незвіданій країні, звідки // Ще не вертався жоден подорожній».

Однак тієї самої миті, як Гамлет доходить такого висновку, він бачить Офелію. Навіть коли б ішлося не «про літературних героїв, а про реальних людей у реальному житті, лише невіруючий назвав би таку зустріч «наприкінці внутрішнього монологу» випадковою. У «Гамлеті» її обумовленість є безперечною, адже у творах Шекспіра ніщо не буває випадковим.

Офелія - слухняна дочка. Батько наказав їй поговорити з Гамлетом, аби разом з королем підслухати розмову й встановити причину «божевілля» принца (яке насправді є удаваним). Чекати на почву Гамлета Офелії було наказано з книжкою в руках (очевидно, Біблією або Молитвословом) та «побожним виглядом».

Чи був Гамлет такою людиною, яку можна ввести в оману «побожним виглядом»? Усе, що ми знаємо про нього, змушує рішуче заперечити таку можливість. Отже, дивлячись на побожність Офелії очима Гамлета, ми напевно можемо сказати, що вона була

 

Переглянути всі підручники
<< < 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 > >>
Hosted by uCoz