Переглянути всі підручники
<< < 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 > >>

 

Античне підґрунтя шекспірівського світогляду відчувається також у центральній сюжетній антитезі (протиставленні) невтішного еротичного кохання ліричного героя та любові-дружби. Адже саме античність вважала ерос нижчим ступенем любові, вище за нього ставлячи любов близьких родичів (стор-ге), любов-дружбу (філео) і, нарешті, найвищу безкорисну любов (агапе). Однак було б помилкою шукати в книжці сонетів якогось послідовного «сходження» ліричного героя щаблями любові. На відміну від багатьох поетів античності, Середньовіччя, Відродження, ХVІІ-ХVІІІ ст., Шекспір не ставив собі спеціальних політичних або виховних завдань. Він навіть, зрештою, позбувся й гуманізму - свого єдиного упередження, яке ще більш-менш пов'язувало його з сучасною добою: років у тридцять, як його герой Гамлет, він пізнав світ і людину такими, якими вони є.

«Який довершений витвір - людина! Шляхетні думки! Безмежні здібності! Увесь вигляд, кожен рух викликає захоплення. Вчинки нагадують янгола! Бога нагадує розуміння! Окраса всесвіту! Взірець усього сущого! А чого варта для мене ця істота, квінтесенція якої - прах? Чоловік не вабить мене... та й жінка також, бо з ваших посмішок я побачив, що ви саме це хотіли сказати».

Усвідомити людську природу данському принцу допоміг привид його батька. А які приводи для «закриття» гуманізму через «відкриття» людини були у Шекспіра? Чому від написання веселих комедій на початку 90-х років XVI ст. він перейшов до створення трагедій і сонетів? Достеменно це не відомо. Однак за допомогою встановлених дат написання багатьох сонетів і трагедій можна простежити бодай основні етапи його ідейно-творчої еволюції, логіку його відкриття глибин людської психіки, вартого Колумбового відкриття Америки.

Захоплюючим контекстом сонетів Шекспіра є його трагедії. З першою з них - «Ромео і Джульстта» (1595)-ти вже ознайомився у 8-му класі, а отже, зможеш виконати запропоноване завдання.

Прочитай 66-й сонет Шекспіра, написаний під час роботи над трагедією «Ромео і Джульетта», і дай стислі відповіді на такі

запитання:

1. Яким бачить оточуючий світ автор сонета?

2. Як таке світобачення письменника віддзеркалюється в трагедії?

3. У чому вбачає сенс свого життя ліричний герой сонета?

4. Як розуміють сенс свого життя головні герої трагедії?

5. Чи мас надію ліричний герой сонета? З чим або з ким він її пов'язує?

6. З огляду на античне розуміння трагедії як перевірки людських надій стисло окресли конфлікт трагедії «Ромео і Джульстта». Чи витримала надія ліричного героя сонета перевірку життям?

7. Чому Шекспір називає «повість про Ромео та Джульєтту» найсумнішою у світі?

 

Переглянути всі підручники
<< < 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 > >>
Hosted by uCoz