11. 3 якої реальної історичної події виріс найвідоміший героїчний епос Середньовіччя «Пісня про Роланда»? Хто вважається його автором? Коли він жив? Коли відбуваються події, описані в епосі? Які версії існують щодо того, звідки автор епосу знав про описувані ним події? 12. Які героїчні епічні характери розкрито в «Пісні про Роланда»? За допомогою яких художніх засобів? 13. Чому центральними образами як східно-, так і західноєвропейського героїчного епосу є герої, які припускаються помилок і виправляють їх? Чим вони мотивують свої дії? Чому темою обох епосів є не перемога, а поразка? Як це характеризує людину Середньовіччя, її світогляд та мораль? 14. Розкажи про систему цінностей Роланда. Які місця в його особистій ієрархії цінностей посідають: наречена, друзі, військовий обов'язок, лицарська символіка, військова амуніція, зброя, король. Бог? ![]() ![]() 9. ЗНАХІДКИ НА ЗЕМНИХ ШЛЯХАХ У XII ст., коли «Роланди» йшли в один хрестовий похід за іншим, «Альди» продовжували чекати на них вдома. Однак з плином часу людська природа змінюється, і зміни вже давалися взнаки. Надходило високе Середньовіччя - час, коли в західноєвропейській культурі виникає образ Прекрасної Дами. Виникає начебто з нічого. Ніяких попередників такого жіночого образу і такого образу кохання до жінки, який за часів високого Середньовіччя називали куртуазним (від (франц. court - двір), європейська культура не знала. Поки хрестоносці воювали десь на Сході, їхні дружини зміцнювали господарство: від селянської садиби до королівства. Призвичаївшись роками жити без чоловіків, вони навчилися справлятися з усіма життєвими проблемами. Якщо того вимагали обставини, дружина феодала навіть сама набирала військо й очолювала оборону своїх земель. Усім відома Жанна Д'Арк - дівчина-полководець, яка в XV ст. врятувала Францію, у критичний момент Столітньої війни з Англією очоливши французьке військо. Однак цього б, напевне, не сталося, коли б не традиції XII—XIII ст. За умов цивілізації, орієнтованої на споживче господарство, саме дім був тим ядром, що формувало найістотніший осередок життя середньовічної людини. Тут правила жінка. Хрестоносцям, що поверталися додому, не залишалося нічого іншого, як змінитися і прийняти цей «новий європейський порядок». Тим часом жінка не вимагала зміни свого соціального статусу, та й навіщо: вона була і залишилася королевою або графинею, молочаркою або городницею і кращого не бажала.
|