А як же Бог, з якого і заради якого усе починалося? У тій самій сцені смерті є ще один дуже важливий епізод. Роланд шукає людину, якій міг би віддати свою рукавичку (за лицарським звичаєм це символізувало б виконане доручення). Він виконав доручення Карла - захистив основні сили армії від ворожого нападу, нехай навіть ціною власної смерті та загибелі всіх своїх вояків. А от рукавичку віддати нікому - всі загинули, а на сигнал, який аж тепер подав Роланд (ось коли він виправив свою помилку), Карл до його загибелі не встигне. І тут з неба простягається рука і бере у Роланда рукавичку. Ця зворушлива у своїй простоті «небесна рука», однак, наштовхує на певні роздуми. Середньовічний етикет (правила поведінки) дозволяв васалу в критичні моменти порушувати субординацію: за відсутності сеньйора звертатися до сеньйора свого сеньйора. Отже, для Роланда та для автора пісні про нього Бог є Сеньйором над сеньйорами - найвищою постаттю у феодальній службовій ієрархії. Не менше, втім, і не більше... Контрольні запитання та завдання 1. Коли Європа вступає в добу Середньовіччя? Чому цей період розвитку європейської культури отримав таку назву? 2. Чому з появою на теренах Європи нових народів (до того ж таких. що стояли на «гомерівському» - родоплемінному рівні культурного розвитку) європейська література не почалася спочатку, навіть не зайшла на «нове коло»? 3. Чому латиномовна література Середньовіччя створювалася не лише в тому регіоні, де латина була живою розмовною мовою (Північно-Західне Середземномор'я), а й далеко за його межами? 4. Схарактеризуй учення Августина про «Місто Боже». Наведи приклади його метафоричного та буквального тлумачення. 5. Які античні традиції розвивали латиномовні твори Боеція, Кассіодора, Апкуїна, Ейнгарда? Які підвалини нової, середньовічної, літератури заклали ці письменники? 6. На прикладі «Історії франків» Григорія Турського розкажи про основні особливості жанру середньовічної хроніки. Що в ній історичне і що - художнє? 7. Хто і кому сказав: «Тепер спали усе, чому ти вклонявся, і вклонися всьому, що ти спалив»? Як ти розумієш ці слова ? 8. Державним об'єднанням якого типу необхідний героїчний епос? Коли цей жанр виник в Європі? Наведи приклади творів цього жанру на Близькому Сході. У. Наведи приклади героїчних епосів доби розвинутого феодалізму. 10. Як ти думаєш, чи були відомі авторам героїчних епосів доби розвинутого феодалізму твори, перелічені тобою у відповіді на восьме запитання? Чи починали вони «з чистого аркуша», заново створюючи жанр героїчного епосу?
|