![]() До речі, він подбав там і про пам'ятник для Августа (а не лише для самого себе, як улюблений поет Лвгуста й Мецената): душа Августа, подібно до душі Юлія Цезаря, після земної смерті повинна була перетворитися на зірку і світити вічно, нагадуючи про зв'язок космосу земного з космосом небесним. Так і в «Метаморфозах» Овідія, і в особистій долі поета вже до кінця виявилися суперечності римського і взагалі античного ідеалу людини та світу. Вергілій уславив Рим. Проте не той реальний, в якому жив, а Рим як ідеальну мету впорядкування світу, заради якої не шкода пожертвувати усім. Його особистою жертвою стало власне життя, без застережень віддане написанню нової -римської - епопеї. Горацій показав, що так само, як Рим має врівноважити світ з його споконвічними протистояннями, римлянин має врівноважити самого себе - людину з її вічними пристрастями. Це блискуче вдалося йому самому, вдалося і його ліричному героєві. Однак на останні п'ятнадцять років життя духовну свободу й незалежність, досягнуті через звільнення від пристрастей, Горацію довелося зміняти на прихильність можновладців, тобто на фізичну свободу, а може, й на саме життя, жертвувати яким поет не хотів. За п'ятнадцять років після смерті Горація Овідій втратив фізичну свободу, а ще за дев'ять - і саме життя на чужині, бо його щира відданість ідеалу рівноваги людини зі світом - ідеалу любові, - на думку офіційного Риму, зайшла надто далеко. Через якесь десятиріччя по смерті Овідія на Рим і на весь світ очікувало таке випробування любов'ю, що його людство не в змозі пройти й до сьогодні. Контрольні запитання та завдання 1.Який з давньогрецьких епосів найбільше нагадує епос Овідія «Метаморфози»? 2. Як у «Метаморфозах» тема любові співіснує з темою смерті? Наведи приклади. 3. Який із численних різновидів любові с ідеалом Овідія? Що, на думку поета, є більш переконливим доказом любові: подвиг Орфея чи буденне життя Філемона? 4. Чим автор «Метаморфоз» пояснює існування у світі зла? 5. Яким чином у «Метаморфозах» Овідія та його особистій долі виявляються суперечності римського і взагалі античного ідеалу людини та світу?
|