Переглянути всі підручники
<< < 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >>

 

філософа, минуло близько двох століть. Забулися навіть назви архаїчних струнних інструментів, і лише твори Гомера, іцо вивчалися у школі, нагадували про ліру. Відтак поезію почали називати лірикою, забувши, що саме на лірі здебільшого акомпанували собі виконавці не лірики, а епосу. Отже, походження і значення даного терміна (як, до речі, н більшості термінів) не мають між собою нічого спільного.

Арістотель визначив лірику як такий рід літератури, в якому автор «завжди залишається самим собою і не змінюється». У цьому визначенні він вдало протиставив лірику епосу, в якому автор, «як Гомер, то веде розповідь ззовні подій, то стає в ній чимось іншим» (тобто передає слова інших осіб), і драмі, в якій автор, нічого не «розповідаючи», «виводить усіх осіб як дійових і діяльних».

Отже, перші лірики Європи (а по суті - всього світу) жили на островах Егейського моря. Про одну з них - Сапфо з острова Лесбосу - ми вже згадували. Ще раніше від неї жив і співав свої пісні Архілох з острова Паросу (бл. 680 - бл. 640 рр. до н.е.).

Архілох був незакон нона родженим сином пароського аристократа, оскільки матір'ю його була рабиня. Від батька поет успадкував войовничість і пиху, але не маєтки й гроші. Усе в житті йому довелося здобувати самотужки. Віографія Архілоха була типовою для його доби. Рід, рідні,родина втратили своє колишнє значення і в бурхливому житті не дуже допомагали. За епічним часом, коли один був за всіх і всі за одного, можна було лише сумувати...

Якби Архілох справді сумував за епічним часом, він міг би стати прекрасним рапсодом, адже зворушливо співав і вправно грав на музичних інструментах. Якби ж він поринув у політику, тобто намагався практично вирішити проблеми поліса, міг би стати тираном, оскільки магічно впливав на людей, до того ж був сильним і заповзятливим чоловіком.

Однак Архілох обрав таку особисту долю і такий спосіб впливати на інших, яких не обирав ще ніхто. Він став першим у світі поетом- «ліриком».

Говорячи про Гомера, ми зрозуміли, чому й навіщо стародавні греки прагнули зберегти свої колективні цінності у формі епосу. Однак чому й для чого вони довірялися чужому слову - слову співця-лірика - у вирішенні особистих проблем? Яким чином, задля яких завдань виникає лірика? Або: «Як взагалі можливий лірик?» - якщо запитати словами Фрідріха Ніцше, видатного німецького філософа, фахівця з античної філології.

Почати з того, що в архаїчній Греції індивід, кинутий напризволяще, вже остаточно відчув свою самотність, але ще не усвідомив своєї відповідальності. Його охоплює почуття власної окремості, він відчуває відразу до себе. Пізніші латинські

 

Переглянути всі підручники
<< < 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >>
Hosted by uCoz