ніяк не залежав. Та й сам митець у повсякденному житті - не зовсім та сама людина, що створює мистецькі шедеври. Про це прекрасно написав Олександр Пушкін у вірші «Поет»: Покіль не заклика поета До жертв священних Аполлон, Марноти світської тенета Беруть його у свій полон. Німує ліра без привіту; В душі його холодний тлін, І між дітей нікчемних світу Найбільш нікчемний, може, він. Та Божий глас у тишині До слуха лиш його торкнеться, Душа поета стрепенеться. Немов орел н височині. Сумний серед людського виру, Спішить він від забав і зла; До ніг народного кумира Не хилить він свого чола. Біжить він, дикий і суворий. Весь звуків повний і снаги. На хвиль пустельних береги, У гомінких дібров простори... (Переклад М. Терещенка) Тому підручник, який ти наразі читаєш, - не про письменників. Він присвячений не біографіям конкретних людей, а історії літератури. 4. З чого слід розпочинати вивчення історії літератури? Початок історії літератури, власне, не можна зрозуміти, опустивши той самий момент, коли на землі з'явилася людина й вимовила перше слово. «Мова є одним із видів людської діяльності - ми існуємо перш за все в мові і при мові, - зазначав Мартін Хайдеггер, видатний німецький філософ XX ст. - Дар мови і слова -характерна риса людини, що, власне, і робить її людиною». Мова - це, по-перше, засіб мислення, по-друге - засіб спілкування, по-третє - це можливість закріпити досвід поколінь. Усе, що люди вважають важливим для життя своїх дітей та онуків, вони фіксують у словах, аби передавати з покоління в покоління. З попередніх класів ти знайомий з таким поняттям, як фольклор. Англійське словосполучення «folk lore» означає «народна мудрість». Народна у значенні спільна, персонально нічия. У такому визначенні фіксуються всі три можливості мови, вказані вище. Адже мудрість - це насамперед мислення. Однак
|