Контрольні запитання та завдання 1. Коротко схарактеризуй «Божественну комедію» як цілісний твір. 2. Якщо «Божественна комедія» - цілісний художній твір, то чому сам Данте не радив переважній більшості читачів читати одну з трьох його частин? Яку саме й чому? 3. Чи можна говорити про більшу або меншу культурну та художню цінність різних частин одного твору? Свою відповідь доведи на прикладі «Божественної комедії». 4. Християни вважають Біблію Словом Божим (тобто власними словами самого Бога, переданими через пророків). Якщо погодитися з таким визначенням, то як пояснити те, що Бог у своєму Слові не згадує про «чистилище», а люди, тим не менше, про нього заговорили? Чому «відкриття чистилища» відбувається саме у Західній Європі й саме за доби високого Середньовіччя? 5. У чому, за Данте, полягає різниця між душами, які перебувають у пеклі та чистилищі? (Чим вони відрізнялися у земному житті і чим відрізняються їхні перспективи у вічності?) 6. За які гріхи, за Данте, люди караються в пеклі? Наведи приклади грішників кожного з дев'яти кіл. Яку Дантовій «ієрархії зла» відбилися суб'єктивні погляди на гріх (його особисті та сучасної йому доби)? 7. Як за доби Середньовіччя укладалися шлюби? Чи заохочувало суспільство ХІІ-ХІІІ ст. кохання за індивідуальним вибором? Як на сприйнятті вибірного кохання за доби високого Середньовіччя позначилася новизна цього почуття, що не знало аналогів за попередніх епох? Як індивідуалізованість кохання співіснує з християнською вірою? Для відповіді на це запитання звернися до сьомої біблійної заповіді («Вихід», глава 20, вірш 14). 8. У чому полягає гріх Паоло та Франчески? Чому Данте співчуває цим грішникам? У чому виявляється його співчуття (за текстом У пісні « Пекла»)? 9. Як у «Божественній комедії» порушено одну з головних проблем високого Середньовіччя - проблему примирення ¦земного кохання» та «високої любові»? Хто і як порушував цю проблему до Данте? Чи можна сказати, що в «Божественній комедії» її розв'язано? Відповідь аргументуй історичними доказами та аналізом тексту. 10. Деякі літературознавці, які ретельно вивчають всі три книги «Божественної комедії», доходять висновку, що головна її тема -любов. Чи погоджуєшся ти з таким твердженням? Спробуй відтворити аргументи таких дослідників. 11. Як ти розумієш слова І. Франка про те, що Дантова «Божественна комедія» - це «пісня любовна, що розрослася до розміру "Іліади"»? 12. Яку роль у сумній історії Паоло та Франчески (Данте, «Пекло») відіграв любовний роман (і який саме)? Що можна на основі цього епізоду сказати про ставлення Данте до романів? 13. Як і чому Данте визначив жанр свого головного твору? 14. Чому розповідь Франчески про її таке прекрасне, гармонійне кохання («...бачиш, нас ніщо не розлучило») у Данте нічого, крім глибокого смутку, не викликає?
|